Rapport fra MOTEUKA

Oslo Runway gikk av stabelen tidligere denne uka – få et innblikk i tendensene som rører seg på den norske catwalken.

FOTO: Indigital Images / Oslo Runway

For tredje gang arrangerte Oslo Runway visninger i samarbeid med et knippe norske designere, etter at PR-byrået This is PR overtok stafettpinnen for arrangementet etter Oslo Fashionweek i 2015.

Hele 15 designere og merkevarer viste kolleksjonene sine i år.

Feminine silhuetter og lekkert blomsterprint

På tirsdag åpnet ByTimo med et drømmende show fullpakket av romantikk i ren byTimo ånd, med duse farger, blomsterprint og blondekreasjoner, iscenesatt i vakre omgivelser på Theatercaféen i Oslo.

Designerne som fulgte merket var heller ikke fjerne for å ri blomsterprintbølgen vi har sett i 2017.

Forskjellige versjoner av det feminine blomstermønsteret var også å se hos FWSS, Line of Oslo, Veronica B. Vallenes og Moods of Norway. Sistnevnte viste en kolleksjon preget av retro 70-talls glamour, med blanke overflater, fløyel og silke, bredskuldra blazere, røde lepper og modig blomsterprint.

– Veldig Studio 54, kommenterer moteskribent Sissel Hoffengh til Dagsavisen, som også trekker linjer mellom visningen og Yves Saint Laurent, et motehus med stor innvirkning på motebildet på 1970-tallet.

Den etablerte designeren Veronica B. Vallenes viste en kolleksjon i tråd med egen signatur, enkle plagg med lekne silhuetter, men denne gangen med sprekere farger og også blomsterprint. Mens vi så lekre hverdagskjoler i grønt og rødt med klassisk blomsterprint hos FWSS – en kolleksjon mange var spente på å se etter at sjefsduoen Frode og Nina Granerød forlot merket i fjor.

1. Moods of Norway 2. Line of Oslo 3. byTimo
1. FWSS 2. Veronica B. Vallenes

Denim deluxe

Et annet uttrykk som er gjeldende hos de norske designerne i år er behandlet denim, med Tom Wood i spissen.

Tom Wood har lenge vært kjent for sine kraftige smykker, der særlig ringene raskt ble en signatur og suksess både i Norge og internasjonalt, til menn og kvinner. Nå tar Tom Wood også en sterk posisjon blant de norske designerne med et show der grov denim, maskuline silhuetter og forskjellige overflatebehandlinger preget uttrykket.

Tom Wood

Denim stod også sentralt hos merket Iben, etablert av Anh-Marthe Storheil, som er kvinnen bak Storheil Agenturer. Ibens vår/sommer-kolleksjon bar preg av croppede denimplagg, rufsete kanter og street-inspirert styling som ga et rått og kult uttrykk. FWSS følger også opp suksessen fra i fjor med lekre oversizede denimjakker, denne gangen i hvitt og lys rosa, et plagg som absolutt kan sees som en hjørnestein og signatur hos merket.

Politiske budskap og statement!

En designer som skiller seg ut, i kjent stil, er Fam Irvoll som etter et par års pause igjen minnet oss om at mote skal glede, underholde og engasjere!

Komiker Else Kåss Furuseth og Skam-kjendis Ulrikke Falch var blant kjendisene som glitret (bokstavelig talt!) med sin tilstedeværelse, der de viste knallrosa kreasjoner i ren 90-talls ånd. Showet ble komplett da artisten Dina framførte låten fra tidlig 2000-tallet – Bli hos meg.

Fam Irvoll

Gjennom sin kolleksjon og modellvalg tar Irvoll et oppgjør med kroppsfokuset som preger vår tid.

Særlig med denne genseren gir designer Fam Irvoll skjønnhetsidealet et realt stikk.

Dette er designerne og merkevarene som viste sine kolleksjoner under Oslo Runway:   

byTimo

Iben

Moods of Norway

Fam Irvoll

Line of Oslo

Tom Wood

iis Woodling

Cala Jade

FWSS

Veronica B. Vallenes

Kjell Nordstrøm

MAYOW

Vanessa Rudjord x Magmalou

Holzweiler

HAiKw/

Influencers og it-jenter

Det var ikke kun på catwalken det skjedde. Oslo Runway er nemlig også blitt et samlingspunkt og en scene like mye for bloggere, influencers og it-jenter, som det er for designerne og kreasjonene deres. Utenfor visningene viste den norske moteeliten frem antrekk til internasjonale gatemote-fotografers begeistring.

Norske motenavn som allerede er godt kjent på den internasjonale motearenaen som Celine Aagaard, Darja Barannik, Janka Polliani, Camilla Pihl og Hege Aurelie Badendyck prydet Oslos gater i lekre antrekk. Mens Norges nye it-jenter regjerte på catwalken.

byTimo

 

OM FLOYD MAGASIN

Floyd Magasin drives av teamet bak nettbutikken Floyd.no. Her finner du motenyheter, stylingtips og inspirasjon - skrevet av moteelskere for moteelskere!

-MELD DEG PÅ NYHETSVBREV-