Det norske skomerket Kastel utfordrer Adidas og Puma!

Anders Frøystad (35) fra Hosle og Andreas Malo Dyb (33) fra Jar var skategutter som drømte om å videreutvikle en sko fra California. Nå har drømmen blitt virkelighet. De er nå med i Innovasjon Norges Fashion hub, og heies frem av blant andre Moods of Norway gründer Peder Børresen.

Fra drøm til virkelighet

De to bæringene har overtatt det opprinnelige californiske skomerket Kastel. Så langt har de redesignet og videreutviklet skoen og varemerkebeskyttet merket både i Norge, USA og flere andre land. Skoen er i dag ikke en skatesko, men en streetwear-sko og selges i 90 butikker i Norge samtidig som de er i ferd med å inngå avtaler i elleve ulike land i Europa og Asia.

kastel-shoe-pink

Kastel sneakers Kvisvik, 999,-

– Vi er nå på et punkt der det selges såpass mange sko at vi faktisk ser at dette er blitt en realitet. Det er ikke lenger bare en dagdrøm, sier Anders Frøystad, og forteller om starten på skoprosjektet:

Da de nå etablerte småbarnsfedrene var i slutten av tenårene, møttes de på Bekkestua. Her delte de interessen for skateboard. Og mellom hopp og såkalte flips i skateparken snakket de om mye. Ikke minst om sko. Begge likte veldig godt en spesiell skateboardsko fra California.

– Tanken på å lage en enda bedre sko startet allerede da, forteller Andreas. Så interessert at han valgte å utdanne seg til skodesigner. – Jeg er rett og slett en skonerd, smiler han.

Lang utprøving

Opprinnelig var altså Kastel et merke med opphav i Los Angeles. Her vokste det seg mellomstort i perioden 1995–2000. Merket ble så borte fra markedet i hele 12 år, forklarer Anders. «No problem, dude» var svaret da Andreas Malo Dyb spurte den opprinnelige designeren av Kastel i California om å få bruke navnet.

ladera-hvit-cropped

Kastel sneakers Ladera i skinn, 1199,-

– Drømmen er en gang å lykkes i USA og California med skoen som har sin opprinnelse der, sier Malo Dyb.

Les mer om skoene du må ha denne sesongen >>

En lang prosess med utprøving, testing av stoffer og forsiktig lansering ligger bak satsingen slik den fremstår i dag. I fjor ble 6.500 par sko solgt i Norge og noe i Finland. I år viser foreløpig forhåndssalg at de kan passere 15.000 par sko.

– Det skjedde egentlig et taktskifte siste halvår av 2016. Da følte vi at vi var ute av «dødens dal», den vanskelige gründerperioden der det er usikkert om man klarer seg eller ikke, sier Malo Dyb.

Tøff konkurranse

– Hva tenker dere om å konkurrere med giganter som Puma og Adidas?

– Det er ingen tvil om at de store merkene dominerer markedet, og de konkurrerer med helt andre ressurser og tilstedeværelse. Men det er nettopp derfor det er viktig for oss å finne vår unike vinkling, sier Malo Dyb.

kvisvik-sort-cropped

Kastel sneakers Kvisvik, 999,-

– Kontroll med produksjonen blir påpekt å være en akilleshæl. Hvordan håndterer dere det?

– Produksjonen vår er i Kina, og jeg reiser personlig over hver gang vi produserer for å følge med på produksjonen. Jeg har selv jobbet i produksjonen på Dale Skofabrikk i min tid, sier Andreas Malo Dyb.

Talskvinne for Norwegian Fashion Hub, Elin Saunes, har tro på bæringenes satsing:

– De er strategiske i sitt arbeid med internasjonalisering og deres fokus på skandinavisk design og funksjonalitet har livets rett.

Team Floyd.no er også overbevist; dette er den nye it-skoen alle kommer til å gå med!

Referanse for intervju med gründere av Kastel: Budstikka

3 måter å style jeans til jobb >>

OM FLOYD MAGASIN

Floyd Magasin drives av teamet bak nettbutikken Floyd.no. Her finner du motenyheter, stylingtips og inspirasjon - skrevet av moteelskere for moteelskere!

-MELD DEG PÅ NYHETSVBREV-